Mądra głowa

Mądra głowa – należy do  kolonijno – obozowych zabaw integracyjnych ale można ją przenieść na grunt szkolny.

Forma zajęć: Wieczór gier i zabaw umysłowych.

Miejsce: Pomieszczenie zamknięte (świetlica).

Przygotowanie zajęć:

  • opracowanie zadań konkursowych,
  • dekoracja: rozmieszczenie na rozpiętych wzdłuż i wszerz sali (na różnej wysokości) dowolnych rekwizytów: elementów odzieży, ręczników, zabawek itp.,
  • wykonanie ciekawego plakatu informującego o dniu, miejscu i godzinie rozpoczęcia imprezy,
  • przygotowanie nagród dla zwycięzców.

Realizacja zajęć: Celem zajęć jest wyłonienie spośród uczestników kolonii miss i mistera intelektu. Zadania nie powinny być zbyt trudne, aby w zajęciach mogło wziąć udział jak najwięcej kolonistów. Poszczególne wystąpienia ocenia komisja sędziowska, której przewodniczącym powinna zostać osoba dorosła.W trakcie realizacji zajęć należy dbać o ich tempo, skracając przedłużające się przerwy spowodowane naradzaniem się komisji sędziowskiej, dokładnie objaśniając zasady wykonania poszczególnych zadań itd. Po każdym zadaniu konkursowym komisja sędziowska eliminuje uczestników zabawy, którzy uzyskali najgorszy rezultat.

Przebieg imprezy: Eliminacje wstępne: każda z wchodzących do świetlicy osób otrzymuje od organizatorów kartkę i ołówek; podpisuje kartkę czytelnie w prawym górnym rogu.

Zadanie I – przeznaczone dla wszystkich obecnych na sali: w ciągu pięciu minut należy ułożyć i wypisać na kartce najwięcej nowych wyrazów z liter podanego słowa, np. INTROLIGATOR – tor, tron, tato, tran, lato, rola, rota itp. Mają to być rzeczowniki w liczbie pojedynczej. Nie należy podawać nazw geograficznych, imion, zdrobnień i skrótów.

Zadanie II – przeznaczone dla osób, które przeszły wstępne eliminacje: w ciągu czterech minut należy wypisać jak najwięcej wyrazów trzyliterowych: np. kos, sok, nos, sad.

Zadanie III – w ciągu trzech minut należy wypisać jak najwięcej wyrazów, które rymują się z podanym hasłem: zabawa, ława, obława, sprawa itp.

Zadanie IV – należy odpowiedzieć poprawnie na dwa spośród podanych pytań:

  • Czy zając prowadzi zapasy na zimę?… (Nie gromadzi)
  • Jak jest zbudowane ucho sowy i jakie to ma znaczenie?… (Jest zasłonięte klapką, przy szybkim locie wiatr nie ogłusza ptaka)
  • Dlaczego ptaki i ssaki na zimę jaśnieją?… (Ponieważ pod futrem i piórami wyrasta biały puch chroniący dodatkowo przed zimnem)
  • Co to jest szron?… (Zamarznięta rosa)
  • Dlaczego należy usuwać jesienią opuszczone ptasie gniazda?… (Ponieważ zajmują miejsca pod nowe gniazda)
  • W jaki sposób małe pająki odbywają dalekie podróże?… (Na nitkach pajęczyn, które same przędą)
  • Które zwierzę suszy sobie grzyby na sękach drzew?… (Wiewiórka)
  • Co szybciej opada w dół – kasztan czy liść?… (Kasztan, ponieważ stawia mniejszy opór podczas ruchu w powietrzu)
  • Jacy mali nieproszeni goście przenoszą się jesienią z pól w pobliże zabudowań człowieka?… (Myszy)
  • Co na przedwiośniu ku ziemi rośnie?… (Sople lodu) (H. Nawara: Organizacja czasu wolnego dzieci i młodzieży na koloniach i  obozach letnich).

źródło: R. Błacha, W. Biegiel: „Kultura fizyczna w środowisku przyrodniczym w okresie letnim Przewodnik do zajęć na obozach letnich, AWF Wrocław, Wrocław 2002

Foto: muchołówka szara

Reklamy