Większość dzieci autystycznych jest wzrokowcami z zaburzeniami pamięci słuchowej. Gra Rozkazy umożliwia dziecku ćwiczenie pamięci słuchowej bez żadnych konsekwencji. Podczas pierwszych lat w szkole dzieci otrzymują wiele bodźców wzrokowych, czyli informacji napisanych lub wyświetlanych na tablicy

Później się to zmienia i nauczyciele dostarczają mniej bodźców wzrokowych, ponieważ oczekują, że dzieci będą śledzić i zapamiętywać informacje słuchowe.

Rozkazy

Miejsce

  • Wewnątrz: sala, świetlica, klasa itp.

Rekwizyty:

  • Obrazek przedstawiający ulubioną postać z bajki (np. SpongeBob, Tomek).
  • Drewniany patyczek po lodach.

Sposób zabawy:

  • Jest to alternatywna wersja zabawy „Szymon mówi”. W tym wypadku polecenia wydaje postać z bajki.
  • Należy przykleić do patyczka obrazek przedstawiający postać z bajki.
  • Wyjaśniamy zasady gry. SpongeBob (Tomek, Dora itd.) będzie wydawać polecenia, a dziecko ma robić tylko to, co mu rozkaże.

Uwaga: jeśli uważasz, że przeskakiwanie między wydawaniem poleceń przez ciebie i postać może być dla dziecka frustrujące, niech polecenia wydaje tylko SpongeBob. Największe znaczenie ma to w wypadku maluchów oraz dzieci z zaburzeniami języka receptywnego. Pamiętaj, że głównym zadaniem, jest namówienie dziecka do wykonywania wskazówek werbalnych.

  • Powiedz dziecku, że musi uważnie słuchać, ponieważ SpongeBob będzie próbował wprowadzić je w błąd.
  • Gdy dziecko wykona polecenie, poproś o wykonanie opisanej czynności.
  • Kiedy dziecko się już przyzwyczai, że SpongeBob wydaje mu polecenia, możesz wykorzystać postać z bajki w życiu codziennym, np. żeby dziecko podniosło ubrania.

Cel:

  • Wypełnianie poleceń – podczas tej zabawy dziecko uczy się wypełniania ustnych poleceń, wykorzystując swój słuch.
  • Umiejętność słuchania – aby wykonać czynność, dziecko musi się skupić na tym, co mówi postać z bajki.
  • Zrozumienie języka – ta zabawa pomaga w zrozumieniu słów obrazujących czynności i jedno- lub dwustopniowych poleceń (Delaney, 2016)

 

źródło

Advertisements